Olen nähnyt elämäni aikana suhteellisen paljon unia, joissa minulla on lapsi. Tai joissa olen raskaana. Näitä olen nähnyt jo pidempään, mutta vasta viimeaikoina olen alkanut nähdä myös synnytysunia. Kestomuoto kuulostaa oudolta, koska en minä toistuvasti niitä unia näe.

Mutta viime yönä minä synnytin tytön, ja se oli todellisin uni jota olen koskaan nähnyt. Äiti oli myös siinä unessa, ja äiti halasi minua ja me oltiin älyttömän onnellisia. Kätilönä oli joku epäluotettava ketku. Lapsi tuli minulle unessa ikäänkuin yllätyksenä, en ollut ollenkaan suunnitellut elämääni, vaikka lapsen tulo ilmeisestikkin oli ollut tiedossa. Unessa muistin kertoneeni äitille raskaudesta, mutten mitään muuta odotusajasta.

Aamulla herätessäni minulla kesti jonkin aikaa käsittää mitä oli tapahtunut. Kesti hetken tajuta, että minulla ei ole lasta.

Nyt kun muistelen tuota unta, itkettää. Laittaessani ruokaa päivällä ajattelin, että voisin olla laittamassa ruokaa lapselleni. Pienelle versiolle minusta, joka kuitenkin olisi oma yksikkönsä ja persoonansa. Ja olo oli haikea ja surullinen. Yleensä tuollaisille tuntemuksille on helppo nauraa (sehän oli vain unta), mutta ei tällä kertaa.

Tämän uni on myös yksi mielenkiintoisimmista tulkittavista.

Minä olen ollut aikuinen lapsi. Olen alitajuisesti kuvitellut voivani ohjailla ihmisiä, kontrolloida. Minun ei ole annettu kasvaa vapaasti, minun on aina pitänyt varoa ja huolehtia, vaikka toisten olisi pitänyt huolehtia minusta.
Vasta nyt minä olen syntynyt persoonaksi, kuten eräs klisheitä suoltava setä sanoisi. Sisäinen lapseni on nyt poistunut minusta ja minä olen väsynyt mutta onnellisempi kuin koskaan.
Epäilyttävä kätilö oli minun epävarmuuteni siitä, selviänkö koskaan, tuleeko tästä ikinä mitään. Äiti on äiti on äiti, nyt kun minä olen kasvanut ja sisäinen lapseni on minusta poistunut, minä voin olla onnellinen omasta äidistäni. En minä tarvitse äitiä enää sillä tavalla. Minä voin itsekin olla äiti.

Tuossa unessa sain jonkinlaista osviittaa siitä minkälaista äitiys voisi oikeasti olla. Minulla on ikävä sitä lasta.

Kun olin synnyttänyt, lasta punnittiin moneen otteeseen. Sitten minä olin jossain ihan muualla ja lapsi hävinnyt. Olin puolialaston ja piileskelin minulle vieraassa rakennuksessa. Rakennukseen alkoi virrata ihmisiä. Minun piti olla poissa tieltä ja palvella heitä. Yritin ensin parhaani, mutta sitten murruin. Minä olin juuri synnyttänyt lapsen, joka oli nyt jossain muualla. Minä itkin.

Ja nytkin minä itken, enkä oikein tiedä miksi. Enhän minä voi itkeä jonkin vuoksi jota ei ole olemassa. Ja jos se lapsi kuvasti minun sisäistä lastani, miksi minulla on sitä niin kamala ikävä. Minun kuuluisi itkeä onnesta, mutta ei tämä onnea ole. (It's absurd to be misin' somethin' that you never had)

Baby

To see a baby in your dream, signifies innocence, warmth and new beginnings. A love affair may be blooming for you in your near future. You will also make new and fun friends. Babies may symbolize something in your own inner nature which is pure, vulnerable, and/or uncorrupted.


Toivon että tuo pitää paikkansa. Paitsi tuo lähitulevaisuusosio. Tällä hetkellä jonkun pojan kanssa säätäminen tuntuu maailman kaukaisimmalta, vieraimmalta (pelottavimmalta?) asialta.

Tears
To dream that you are in tears, signifies that a healing of some sort is taking place in your life. The tears symbolize compassion, emotional healing and spiritual cleansing.     Alternatively, tears may indicate pain.

Niin. Jos se lapsi on minun lähitulevaisuuden rakkaussuhteeni, jota täytyy punnita useaan otteeseen, ja jonka minä sitten kadotan? Ajaudun palvelemaan joitakin sinänsä merkityksettömiä ihmisiä tai tarkoitusperiä, ja vauva katoaa johonkin enkä minä ole pitämässä siitä huolta.